Dat probleem ligt bij mij.
Hoewel ik beide, 'beelddenken' en 'taaldenken', kan toepassen naar gelang de situatie lijkt toch mijn voorkeurszucht naar beelddenken een drempel voor het gevestigde onderwijs.
Men leerde mij lijstjes onderdelen zoals een keilbout te onthouden, maar ik werk andersom.
Met lijstjes woorden voor een buitenlandse taal was dit nooit een probleem overigens, die volgorde leek mij geschikt genoeg om te leren.
Voor het leren van bouw... eerst globaal het huis (wat is het?), dan groepering van de disciplines en vervolgens de onderdelen.
Vanuit het begrip van een groter geheel kan ik beter de details onthouden.
En vanuit details ontkracht of bevestig ik het groter geheel.
Net als de JG... zij gaven mij het grotee geheel en van daar uit onthield ik de details exact. Ik kan nu nog de berekening van de 7 tijden naar 1914 opvissen, toen ik denk 7 jaar was verbaasde ik mijn moeder er al mee.
Later vanuit diezelfde details kon ik het groter geheel ontkrachten. Die hadden het overigens moeten bevestigen, maar dat terzijde.
Maar wellicht, tijden veranderen, onderwijs structuren hopelijk ook.. het is nooit te laat.
Ondertussen is de wereldbibliotheek wel voor een groot deel in mijn huiskamer beschikbaar middels internet. Anders had ik heel misschien nu nog een dubbelleven geleid in de Borg en geen kaas gegeten van de principe's van evolutie.
30
Responses